Wednesday, 10 September 2014

"LESUNG BERLUBANG" FAKTA atau MITOS semata2....

       



Sekilas pandang ini hanya lah sebuah lesung yg selalu di gunakan oleh kaum hawa untuk menghancurkan bahan untuk memasak.Terdapat berbagai jenis lesung yg ada di jual dipasaran,berbagai bentuk Dan berbagai harga namun cara menggunakan nya adalah sama...



           

Yg menarik perhatian saya adalah tentang gambar "LESUNG BERLUBANG" seperti di dalam gambar ini,lubang yg terdapat pada lesung nie bukan ciptaan manusia,saya terjumpa lesung nie secara x sengaja semasa sy sedang menolong ayahnda sy menanam pokok getah pada tahun 2011,sampai sekarang sy simpan.
Pernah sy bagitau dekat seorang pak cik tua pasal lesung nie,dia pesan dekat sy " Kau jangan buang lesung nie,Kau simpan elok2,klu kau nk buang,Kau bagi dekat aku je" katanya......

   




    


Pernah juga sy menceritakan pasal lesung nie dekat kedai kopi,sampai ada yg mintak nk beli,sy bagitau yg sy akan jual klu berkenan dengan harga tp apa kegunaannya....???
Bagi kaki nombor ekor,mereka cakap lesung nie boleh di gunakan untuk menurun nombor,bagi ahli perniaagaan pula mereka bagitau boleh di buat sebagai pelaris,banyak lagi lah cerita yg sy dengar daripada mulut orang2 tua pasal lesung nie...

Nak dijadikan cerita ada seorang pak cik datang cari sy untuk nk tengok lesung nie,dia dengar cerita pasal lesung nie daripada kawan nya,sy pun bagi lah dia tengok,dia cakap "betul,lubang yang ada pada lesung nie bukan ciptaan manusia"secara x sengaja dia tersepak lesung nie,keesokkan harinya dia menelefon sy sbb nk jumpa sy,sy tanya kenapa...???dia kata nanti kita cerita,jarak tempat dia tinggal dgn kampung sy lebih kurang 150 km,sy tinggal kat kelantan,pak cik tu orang terengganu.Dia memiliki sebuah restoran besar dekat terengganu.

Sampai je dia kat rumah sy,terus dia minta maaf sbb dia x sengaja menendang lesung sy semlm,dia cakap kakinya bengkak dan sy tengok sendiri memang kakinya bengkak,so sy x tanya lah kenapa dia pakai tongkat...sy bagitau pak cik tu apa kena mengena lesung nie dgn kaki pak cik tu...???mungkin secara kebetulan je benda nie nk jadi...
Dia pun cakap mungkin juga nk kebetulan,dlm hati sy terus tertanya2 kebenaran cerita pak cik nie sbb sebelum nie peristiwa nie pernah berlaku pada ayah sy.Ayah sy pun pernah tersepak secara x sengaja lesung berlubang nie dan pada waktu malam kakinya terus bengkak.
Pak cik tu menawarkan harga kepada sy untuk memiliki lesung nie,namun sy bagitau yg sy nk simpan lesung nie sampai sy dapat satu jawapan untuk seribu persoalan yg sedang bermain di dalam benak fikiran sy...



Sejauh manakah kebenarannya  kepercayaan sesetengah " MANUSIA" terhadap benda2 pelik seperti lesung berlubang ini...???ingat lah wahai manusia,sesungguh nya apa yg berlaku adalah di atas kehendaknya....kepada sesiapa yg berminat atau nk memiliki atau sesiapa saja yg boleh merungkai apa yg ada dalam fikiran sy atau yg mahu berkongsi tentang benda2 pelik spt cerita "LESUNG BERLUBANG" nie,boleh lah hubungi sy melalui e-mail.....     


-kiman.nikahmadkamil@yahoo.com

2 comments:

  1. Assalamualaikum.ptg td isteri sy numbuk cili.. Terus berlubang lesungnye.. Area tiram. Johor

    ReplyDelete
  2. Spe yg berminat kena dgn harga.. Sy jual.. Lesung yg berusia 39 tahun.. Bole call sy 0177975565

    ReplyDelete