Monday 24 November 2014

AKU ANAK KAMPUNG

        

aku anak KAMPUNG,telah banyak yg aku baca dari blog2,buku2,novel2 yg berkisar kan kehidupan kampung yg damai yg jauh dari kesibukan kotaraya yg cuba di karang melalui imaginasi penulis.Aku bukan lah seorang penulis yg berbakat tp aku teramat meminati bidang penulisan.Jika ada kekhilafan dalam penggunaan ayat atau abjad anda buat x tau je lah....

Aku juga ingin bercerita tentang kehidupan di sebuah kampung yg jauh di hulu sebuah negeri dalam malaysia,cerita nya lebih kurang sama dengan  apa yg pernah aku baca,suasana nya sungguh nyaman,pada awal pagi kelihatan kabus yg menyeliputi bukit bukau,suara kicauan burung menembusi telinga takkala sang mentari baru saja ingin menunjukkan kuasanya.Spesis burung yg dalam perlindungan mergas tua juga banyak kelihatan pasti mengiurkan kaki2 peminat burung jika anda pernah sampai kesini.Pada malam hari kedengaran suara2 ungas yg aktif pada waktu malam yg boleh menenangkan jiwa yg tengah kacau,jauh bezanya dengan kehidupan di kotaraya...


        
    


aku anak KAMPUNG,cuba anda tengok gambar nie,bukan jumlah baldi yg menjadi persoalan,bukan jumlah timba yg menjadi ukuran atau bukan jenis kain batik yg dipakai oleh hamba ALLAH ini yg nak dipertikai kan tetapi dalam kehidupan yg serba moden seperti zaman sekarang nie masih ada lagi suasana macam nie.Aku difaham kan ini lah sumber air tandak yg ada kat kampung nie,bila hari hujan je air lumpur pula yg mengalir,bila ada kematian semua penduduk ber gotong-royong mengumpulkan air untuk nak mandikan simati,time kenduri pun sama.Takkala orang bandar sedang seronok mandi di dalam tab mandi orang kampung pula mandi di bawah pohon rambutan yg rimbun,lalu anak2 muda boleh lah mereka mencuci mata jika ada anak dara atau janda muda yg sedang mandi.Kalau nak mandi wajib camana ekkk...???kalau mandi depan orang lalu lalang mesti kantoi kan semalam mengawan...ha3.Aku pun hairan kenapa orang kampung di pendalaman terpinggir dari menikmati arus kemodenan...???orang kampung terperangkap dengan sikap pemimpin2 yg lebih pentingkan diri sendiri dan kuasa,sekarang kita di tahun 2014,dimana kita 6 tahun akan datang...???benar lah kata2 mantan perdana menteri malaysia ke -4 tun dr.mahathir,MALAYSIA x akan kemana2 pada tahun 2020 jika sikap pemimpin masih ditahap sekarang.Aku bukan nya nak bercakap pasal politik,cuma kadang2 aku rasa terkilan dan berasa bodoh dengan suasana politik malaysia peninggalan British,memang jelas minda kita masih dijajah.Dunia sekarang sama dengan dunia haiwan dekat taman negara di afrika,siapa hebat dialah yg boleh hidup dan memerintah.Jauh terpesong dengan kehidupan sunnah RASULLULAH s.a.w dan AL-QURAN.Wahai pemimpin2 malaysia,sudah bersediakah kamu untuk menjawab di hadapan ALLAH nanti...???


        


 aku anak KAMPUNG,aku bangga di lahirkan sebagai anak kampung.ARKITEK,DOKTOR,JENERAL,LAWYER,PENSYARAH,JURUTERA dan ramai lagi mereka yg terjebak di dalam bidang profesional yg memulakan langkah pertama mereka di kampung.Pendek kata asal dari KAMPUNG,bertemankan cahaya lampu pelita minyak tanah,beralaskan perut dengan ubi kayu rebus yg berbalut dgn kelapa berserta gula,memang enak jikalau ada bersama secawan kopi panas sementara menunggu mata terlelap.Sekarang ramai yg malu nk mengaku asal dari KAMPUNG,padahal hanya berkerja sebagai operator kilang,pekerja restoran,pusat mencuci kereta automatik sebagai tukang vakum,penjaga parking,guard shopping complex dan banyak lagi lah klu nk di ceritakan.Kadang2 bila balik kampung dialek pun dah berubah.Mungkin level blh up sikit kot kalau tinggal dekat bandar,biar lah walaupun tinggal kat flat ataupun rumah setinggan,time nak balik kampung hutang sana sini,hutang keliling pinggan x kisah janji dapat bergaya kat kampung.Dekat kampung x ada 7-eleven,x ada karaoke,dangdut lagi lah x ada,jam 9 malam suasana dah sunyi sepi,hanya kedengaran suara cengkerik yg sungguh merdu,klu hari hujan pula boleh lah kalau nak beradu suara dengan katak yg sedang memanggil hujan.Nak tdo malam x payah guna aircond,sejuk memang original,menusuk kalbu.


                        




                        
 
aku anak KAMPUNG,kat kampung juga banyak daun2 herba yg boleh di jadikan ubat untuk kegunaan pelbagai jenis penyakit,contoh seperti di dalam gambar diatas,spesis nie dikenali sebagai rambia atau lebih glamour lg dengan panggillan KETUM.Walaupun sekarang telah diwartakan sebagai akta dadah namun ia tetap menjadi herba yg terbaik bagi orang kampung dalam merawat penyakit diabetis,darah tinggi,masaalah ketagihan dan pelbagai lagi tetapi mesti digunakan dengan sukatan yg tertentu.Ketum boleh didapati dimana2 saja di kawasan kampung,ia tumbuh meliar di sekitar kawasan sungai.Selain ketum,hempedu bumi,rajawali,tongkat ali,kacip fatimah,misai kucing,duri tujuh,daun sireh juga senang untuk didapati sekitar kawasan hutan yang masih terpelihara kesuciannya.Dekat bandar ramai lagi orang yg masih belum mengetahui tentang penggunaan herba dalam bidang perubatan.


aku anak KAMPUNG,aku rasa cukup lah dulu untuk part 1 kisah aku anak KAMPUNG,aku menulis sekadar koleksi untuk blog aku dan aku juga ingin berkongsi kisah dengan orang2 bandar yg ingin mendalami suasana hidup di kampung,aku juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kiranya ada insan yg sudi membaca buah tangan dari aku anak KAMPUNG....







No comments:

Post a Comment