Wednesday 24 April 2013

PENSYARAH UNIVERSITI,AIR CENDOl dan POLITIK

Al kisah pada satu tengahari yg panas terik,aku seorang peniaga air kat tepi jalan tertarik dgn seorang hamba ALLAH yg datang dari ibu kota kuala lumpur yg ingin tahu pasal negeri kelantan,beliau singgah minum air cendol kat gerai aku berniaga,mula2 aku sembang2 kosong je dgn dia tp lama kelamaan semakin rancak,dia tanya aku macamana peluang PAS dekat Kelantan dalam PRU13 nie,dia tanya plak....

DIA :agak2 anak nik aziz boleh menang ke dgn ibrahim ali...???
AKU :entah lah encik,sy nie orang berniaga,klu ambil tahu pasal politik
sekali pun sy simpan dalam hati je...
DIA :mana boleh cam 2,orang muda macam kamu lah yg kena jaga kelantan,
jangan TUKAR kempimpinan ulama,KEKAL kan yg sedia ada,semua nya
dah elok...
AKU :(aku diam je) sebelum nie encik pernah datang ke kelantan...???
DIA :saya baru pertama kali datang,kenapa...???

Perbualan kami semakin rancak,aku tengok dia semakin bersemangat dan ingin tahu pasal
negeri KELANTAN DARUL NAIM yg di pimpin oleh seorang ulama...


AKU : macamana pandangan encik pasal kelantan...???sy mahu dengar sendiri dari mulut
orang luar macam encik nie...
DIA :x seperti yang saya dengar...
AKU :apa yg encik dengar...???
DIA :macam2 benda yg buruk pasal kelantan yg sy selalu dengar tp bila sy sendiri
yg pijak bumi kelantan ternyata apa yg bermain dalam fikiran sy semua nya meleset sama
sekali,rupa2 nya negeri kelantan nie indah RUPA dari KHABAR...
AKU :apa yg x elok pasal kelantan yg bermain dalam fikiran encik...???
DIA :saya tertanya2 apa yg miskin kat kelantan nie...???sy tengok sama je dgn negeri2
lain yg ada kat malaysia...
AKU :memang negeri kami nie miskin encik,kami miskin dengan tempat2 hiburan,tempat2 judi,
tempat2 maksiat,dan tempat2 yg boleh membawa kepada kemungkaran ALLAH...
encik seorang pensyarah universiti pernah x encik dengar ada negara yg boleh banteras
kes dadah 100%...???
DIA :blm pernah dengar...
AKU :sama lah kat tempat kami pun,walaupun tok guru cuba serap kan kehidupan secara Islam
kepada anak2 buah nya namun tetap ada segelintir yg terpesong...
tp itu bkn salah tok guru,tok guru sudah cuba buat yg terbaik,tugas tok guru hanya lah
menyampaikan dan memperbetulkan apa yg x betul,terima atau x terima itu hak
individu...
DIA :td masa sy kat kota bharu sy ada terlihat satu banner yg ada tandatangan sultan
kelantan tanda menyokong hak royalti,tp mengapa masih ada rakyat kelantan sendiri
yg cakap Kelantan x ada hak dlm isu nie...???
AKU :minda mereka di jajah,klu encik nk tahu lebih detail encik kena belanja sy makan mlm
nie...ha3
DIA :boleh2...


Apa yg aku nk ceritakan kat sini bukannya pasal PENSYARAH tu,bukannya pasal AIR CENDOL tp pasal tanggapan orang luar terhadap negeri KELANTAN DARUL NAIM,anda jangan hanya mendengar dari mulut orang,anda kena datang menilai sendiri,walaupun kami sedikit kecewa dgn tanggapan orang luar terhadap kami namun kami tetap berbangga di lahirkan di bumi KELANTAN...






No comments:

Post a Comment